مستنينك فى منتداك الجديد يا زائر
منتدى البطل الرومانى من هنا

 

الرئيسيةالبطل الرومانىبحـثالتسجيلدخول


شاطر | 
 

 نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
مسعد خليل
مميز
مميز
avatar

عدد المساهمات : 306
العمل : حب المسيح
تاريخ التسجيل : 12/07/2009

مُساهمةموضوع: نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة   الأربعاء يوليو 15, 2009 10:14 pm

نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة
بالأجبية متعـــة





طيب ليه الصلاه المزامير ؟ و هنتكلم
عنها النهــــاردة


و كمان نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة





علي راي احد الآباء الاساقفة الذي قال


لما تقف تكلم ربنا بكلامه( بمزاميره
و انجيله )..ربنا يديك ودانه علطول ..يقول :" الكلام ده كلامي ..انا سامع
حد بيقوله ." و يوجه نظره اليك


فلا يوجد أجمل من...


أن نكلم الله بكلامه هو ....
كالمحامي الذي يكلم القاضي بنصوص القانون


فكثير من صلواتنا الشخصية طلبات خاصة


و لكن المزامير بتفتح لنا باب
تأملات جديدة و كثيرة


و تعلمنا التسبيح و الشكر


فستجد با ستمرار مزمورا بناسب مشاعرك مهما تغيرت في الضيـــق – في الفــــــرح – بعد الخطيــــة


و تجد فيها كل عناصر الصـــلاة من


1 – خشوع و
بدء الصلاة بالسجود


ففي صلاة باكر تعلمنا أن نبدأ الصلاة بقولنا هلم نسجد ..هلم نسأل
..هلم نطلب


و في مزمور صلاة باكر ..


(و أما أنا فبكثرة رحمتك ..ادخل بيتك و اسجد قدام هيكل قدسك بمخافتك
...)


و في كثير من مزامير الصوات الأخري





2 – حـــوار
مع الله


فعلي الرغم من الخضوع فالمصلي يدخل في حوار مع الله بدالة البنين ...


ففي صلاة باكر بنقول
( لا تدخل في المحاكمة مع عبدك فانه لن يتزكي قدامك كل حي ..)


و من مزامير
النوم


( ان كنت للآثام راصدا يارب ..يارب من يثبت لأن من عندك المغفرة
.....)





3 –
صــراحــــة


المصلي يعرض حالته بكل صراحة و يتحدث عن ضعفاته و قدرة عدوه عليه و
عجزه عن انقاذ نفسه ..فيقول في صلاة باكر ..


( ان العدو قد اضطهد نفسي و أذل في الأرض حياتي أجلسني في الظلمت مثل
الموتي منذ الدهر .)


و في مزامير صلاة النوم..


( و أنت علمت سبلي في الطريق الذي أسلك أخفي لي الخطاة فخا ..تأملت عن
اليمين و أبصرت فلم يكن من يعرفني ...ضاع المهرب مني ..و ليس من يسأل عن نفسي
..فصرخت اليك يارب ....)





4 –
استغــــاثة


في صلاة المزامير يصرخ لله مستغيثا به في الساعة
السادسة مزمور 85


( ارحمني يارب فني اليك اصرخ النهار كله ..فرح نفس عبدك .لأني اليك
يارب صرخت النهار كله ..رحمتك كثيرة لكافة المستغيثين بك )





5 –
استرشـــاد ...


المصلي بالأجبية باستمرار يطلب ارشاد الرب لكي يعرفه الطريق التي يسلك
فيها ,,,,


ففي صلاة باكر يصلي


( عرفني يارب الطريق التي اسلك فيها لأني اليك رفعت نفسي ..)


و في مزمور 26


( علمني طريقك يارب و اهدني سبيل مستقيم )


و بتعلمنا الاسترحام و الاتكال علي ربنا و انتظار الرب و الشكر و الفرح و السلام


و كتيييييييييير و كتيــــــر
....


لو عايز ذوق جمال المشاعر دي و مشاعر تانية كتيرة و جميلة قوي


بتعبر عن حالتك مهما كانت .....


فحاول انك تصلي كل يوم بصلوات الأجبيــة


و دي نصائح جميلة و مفيدة
في الصلاة بالأجبية


·انتبه
أثناء الصلاة و لا تكن كمن يقرأ كتابا للمطالعة ..و لكن
كمن يحدث المسيح الواقف أمامه بكل مشاعر صادقة بالوجود معه ..


حاول أن تتمعن متفهما في معانيها و متذكر تأملات في جملها ...


لاحظ الفرق بين أن ( تقـــرأ
) ..و أن ( تصــلي )


[ندعوك للتسجيل في المنتدى أو التعريف بنفسك لمعاينة هذا الرابط]




¸يفضل
جدا أن يكون صوتك هامسا بهدوء
و لو لمجرد أن تسمعه أنت حتي
تشرك أكثر من حاسة في الصلاة فيسهل عليك التركيز ...


و كلما تعطي لصلواتك نغما كلما تجد
لذة و تعبيرا يشبع مشاعرك ..مغيرا نبرتك بين الشكر و التسبيح و التوسل





¹لا
تهتم بكمية الصلوات... بقدر اهتمامك أن تؤديها بعمق و
تركيز دون ملل ..


قد يكفيك مزمور أو مزمورين اما ثابتين لعدة
أيام حتي تشبع من كل معانيهما


أو تغيرهما من يوم لآخر حتي تشعر
بالتجديد اللازم لاثارة فكرك الروحي





º عندما تقابلك جملة أو آية تشد انتباهك أو تناسب
حالتك التي تصلي فيها هذه المرة فانه يمكنك ألا تسترسل و لكن تصلي بمشاعرك و
كلماتك الخاصة من ايحاء هذه الجمله ..بل أحيانا يلذ للمصلي أن يكرر هذه الجملة عدة
مرات ..و بعد ذلك تستطيع أن تكمل صلاتك بالأجبية مثــلا ...(
و أنت تقرأ مزمور ..اللهم التفت الي معونتي ..ياربي يسوع بشأن موضوع كذا و كذا
..يارب اسرع ..أنا محتاج اوي ليك في الموضوع ده )


أو مثلا ..في ارحمنا يالله ..(
اشف امراضنا ..يارب اشفي ....و اشفي .....و اشفي ...من مرضه الروحي ..و تذكر كل
اسم بتصلي لأجله )..


اخلط صلاتك العادية و طلباتك
بصلاة الأجبية ..


و هتلاقي صلاة الأجبية زي
اللي كنت عايز تقوله و أكتر





»لاحظ
أنه كلما استطعت أن تحفظ صلوات الأجبية عن ظهر القلب
...كلما أحسست أنك تحويها داخلك ..و هذا
أفضل لأنه يعطيك احساس انك تصليها من قلبك و لي كمن يقرأ من كتاب ..فيعطيك
فرصة أكبر لفهم و تعمق معانيها ...و سيرسب في عقلك و لا شعورك جمل مقدسة تفيد
بنيانك لداخلي و يتم الحفظ تلقائيا من كثرة التكرار أو تخصيص وقت لحفظ جزء كل فترة





¼كما
يفيد جدا أن تقرأ كتابا أو
تسمع عظات عن تأملات في مزامير و قطع الأجبية ..حتي تفتح لك آفاق من
المعاني الروحية تعطيك لذة و عمق أثناء صلاتك





½(كيرياليسون
– يارب ارحم ) التي تتلوها يجب أن تكون بتأن و لكن بنشاط ..


تأمل في كل مرة السوط الذي يهوي علي ظهر المسيح من أجلك ..


يمكنك أن تحدد مواضيع معين تطلب عنها رحمة الله





و انتم بترفعوا صلواتكم ماننسوش تذكروا كل اللي طلبوا من اجلنا ان
نذكرهم في صلواتنا و تضرعاتنا اللي بنرفعها قدام ربنا يسوع المسيح ..علشان ينور كل
عقل و يشفي كل مرض ..و يخلص من خطايا ..ياريت
تجيب ورقة صغيرة و تكتب فيها اسماء كل اللي طالبين صلاتك ...و تذكرهم في صلاتك ..منقول
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
I LOVE JESUS
عضو جديد
عضو جديد
avatar

عدد المساهمات : 73
العمل : طالبه
تاريخ التسجيل : 24/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة   السبت أغسطس 29, 2009 8:41 pm

موضوع راااااااااااااااااااااااائع فعلا عندك حق وكمان الا يصلى
لازم من قلبه عشان زى المثل الا بيقول الا من القلب بيدخل القلب لما ربنا يحس باحتياجك له وان صلاتك نابعه من اشتياق قلبك
اكيد هيسمعلك ويستجيب بالحال
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مسعد خليل
مميز
مميز
avatar

عدد المساهمات : 306
العمل : حب المسيح
تاريخ التسجيل : 12/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة   السبت أغسطس 29, 2009 10:00 pm

I LOVE JESUS كتب:
موضوع راااااااااااااااااااااااائع فعلا عندك حق وكمان الا يصلى
لازم من قلبه عشان زى المثل الا بيقول الا من القلب بيدخل القلب لما ربنا يحس باحتياجك له وان صلاتك نابعه من اشتياق قلبك
اكيد هيسمعلك ويستجيب بالحال
شكرااااااااااااااااااا مرورك الجميل وتعليقك الرائع الرب يباركك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مارتينا
مشرفه
مشرفه
avatar

عدد المساهمات : 378
العمل : طالبه
تاريخ التسجيل : 28/08/2009

مُساهمةموضوع: رد: نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة   الثلاثاء سبتمبر 01, 2009 12:25 pm

:x
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مسعد خليل
مميز
مميز
avatar

عدد المساهمات : 306
العمل : حب المسيح
تاريخ التسجيل : 12/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة   الثلاثاء سبتمبر 01, 2009 4:36 pm

مارتينا كتب:
:x
شكرااااااااااااااا مرورك الجميل الرب يباركك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
????
زائر



مُساهمةموضوع: رد: نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة   السبت سبتمبر 19, 2009 10:16 am

روعة ونصائح جميلة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مسعد خليل
مميز
مميز
avatar

عدد المساهمات : 306
العمل : حب المسيح
تاريخ التسجيل : 12/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة   السبت سبتمبر 19, 2009 7:42 pm

ميلاد ماهر نزية كتب:
روعة ونصائح جميلة
شكرااااااااااااااااااا ميلاد مرورك الجميل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
????
زائر



مُساهمةموضوع: رد: نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة   الإثنين سبتمبر 21, 2009 2:22 pm

شكرا لمحبية
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مسعد خليل
مميز
مميز
avatar

عدد المساهمات : 306
العمل : حب المسيح
تاريخ التسجيل : 12/07/2009

مُساهمةموضوع: رد: نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة   السبت أكتوبر 10, 2009 1:58 pm

ميلاد ماهر نزية كتب:
شكرا لمحبية
شكراااااااااااااا مرورك الجميل
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
نصائح جميلة اوي ..تخلي الصلاة بالأجبية متعـــة
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
 ::  °•.†.•°المنتديــــــات المسيحية°•.†.•°  :: منتدي الروحيات-
انتقل الى: